Blogul lui Andrei Şandor

Actualitate orădeană, comentarii, atenţionări etc.

Ce vă spune Checkpoint Charlie?

Posted by Andrei Sandor pe 08/11/2009

checkpoint_charlie1În Zidul din Berlin au existat 8 puncte de trecere care făceau legătura între Berlinul de Est şi Berlinul de Vest. Prin aceste puncte, persoane din Berlinul de Vest, cei din Republica Federală a Germaniei, alţi cetăţeni din ţările occidentale şi persoanlul NATO puteau accede în Berlinul de Est. De asemenea, tot prin cele 8 puncte, cetăţenii Republicii Democrate a Germaniei şi cei din alte ţări socialiste puteau intra în Berlinul de Vest, dacă aveau documentele necesare.
Cel mai celebru astfel de punct de control a fost cel destinat maşinilor şi pietonilor, la intersecţia Friedrichstrasse cu Zimmerstrasse; este vorba despre faimosul Checkpoint Charlie, pe unde doar personalul NATO şi cetăţenii vestici puteau accede.
Alte câteva puncte de trecere au funcţionat între Berlinul de Vest şi Germania de Est înconjurătoare. Ele foloseau şi ca zone de tranzit între Germania de Vest şi Berlinul de Vest, pentru vizitele vest-berlinezilor în Germania de Est, pentru tranzit înspre ţările vecine Germaniei de Est (Polonia, Cehoslovacia, Danemarca) şi pentru vizitele est-germanilor (care aveau permis!) în Berlinul de Vest. După 1972, au mai fost deschise noi puncte de trecere pentru a permite Berlinului occidental să îşi transporte gunoiul menajer la gropi de gunoi situate pe teritoriul Germaniei de Est.
4 autostrăzi legau Berlinul de Vest de Germania de Vest. Dintre acestea, cea mai cunoscută era Autostrada Berlin – Helmstedt, care pătrundea în Germania de Est între oraşele Helmstedt şi Marienborn (Checkpoint Alpha) şi care intra în Berlinul de Vest la Dreilinden (Checkpoint Bravo), în partea de sud-vest a metropolei. Se putea ajunge în Berlinul de Vest şi cu trenul, dar şi pe calea apei. Occidentalii care nu erau nemţi puteau trece frontiera la staţia Friedrichstrasse în Berlinul de Est şi prin Checkpoint Charlie. De menţionat că, atunci când a fost construit Zidul, reţeaua complexă de transport în comun a Berlinului a fost şi ea tăiată în două. Unele linii au fost înjumătăţite, iar o serie de staţii au fost închise.
3 linii vestice traversau sectoare mici din Berlinul de Est, trecând prin staţii estice (numite staţii-fantomă), dar fără a opri. Ambele reţele de transport în comun se întâlneau la Friedrichstrasse, loc care a devenit un punct major de trecere pentru cei care aveau permis.

*foto: jfklibrary.org

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: