Blogul lui Andrei Şandor

Actualitate orădeană, comentarii, atenţionări etc.

Limbajul de lemn vs. critica de dragul criticii

Posted by Andrei Sandor pe 08/10/2010

În mod normal, nu răspund la pseudo-provocări. Dar e vineri seara și am făcut greșeala să accesez un link pe care l-am primit pe messenger și care m-a dus pe site-ul amicului Lulu Cremeneanu. Aoleu! Scuze! Nu-mi înțelegeți greșit cuvintele „de lemn”: greșeala nu e că am intrat pe site. Fac acest lucru din când în când, mai ales că avem și o colaborare pe linie de redacție (bihorstiri.ro). E mereu funny să dau o raită pe acolo. Greșeala este că mi-am pierdut timpul citind niște reacții ale lui, vorba lu’ Băsescu, „nu’ș ăsta”, Alexei de la blogul muzicadevest.ro. Tipul chiar crede că e formator de opinie pe linie muzicală, desființând unul dintre rarele evenimente rock demne de urmărit, petrecute în Oradea.
Am observat că Gică contra s-a luat în gură cu Liviu Balint (scuze, dar e un alt prieten la care țin!) pe tema concertului Speak Floyd și că am avut parte de o critică de estetică din partea distinsului cunoscător în de-ale muzicii și sunetului. După cum am văzut pe site-ul lui Lulu, băiatul a zis ceva de genul că aproape și-a rupt gâtul citind ce am scris pe bihorstiri.ro despre concert și asta din cauza „limbajului de lemn” folosit. Detectez din start o neregulă: cum să-ți rupi gâtul când un gât presupune că ai și un cap pe care el îl susține? Cu regretele de rigoare, la blogul muzicadevest.ro a ajuns să scrie un headless creature, care, numai pentru că nu a avut parte de sunetul de pe „PULSE” sau de pe „Delicate Sound Of Thunder”, a vrut să execute responsabilii cu sonorizarea. Cel puțin așa înțeleg eu că trebuie să interpretăm alesele și academicele cuvinte, care surclasează limbajul meu de lemn pe care l-am folosit în cronica scrisă.
Cipri, părerea mea e că nu ar mai trebui să mergi la niciun concert de club, de casă de cultură sau de stadion, atâta timp cât nu ești informat în prealabil despre studiile și CV-ul sunetistului și asupra condițiilor tehnice în care se desfășoară prestația scenică. Cu tot cu limbaj de lemn, vreau să te informez că nu trebuie să fii orădean de zeci de generații pentru a ști că singurul loc din oraș în care condițiile acustice sunt excepționale este Filarmonica de Stat. Dar, mare atenție! Chiar și acolo, s-ar putea ca o trupă rock, hard-rock, fusion sau free jazz (care am auzit că este top of the top pentru tine) să nu se ridice la standardele sonore ale Majestății Tale. De ce? Pentru că sala a fost astfel concepută încât să fie în regulă pentru concerte simfonice.
După cum am văzut, ești tare la parafrazări: „Wish I Wasn’t There” stă scris în locul titlului recenziei tale. În numele tuturor celor care s-au simțit bine la concertul Speak Floyd de la Oradea, nu pot decât să îți transmit și eu ceva: NOBODY ASKED YOU TO! Cred că au dat dovadă cel puțin de infantilism cei care s-au așteptat ca sunetul de la Casa de Cultură a Municipiului să fie lacrimă. Chiar dacă ați dat de înțeles că omul de la sunet al lui Marius Pop și-a dat mai mult interesul, trupa sunând mai bine decât Floyd-ul românesc, cu prietenie vă atrag atenția că faceți confuzie între sezon și fazon. Nici mărimea activă a scenei nu a fost aceeași și nici stilul practicat de cele două formații.
Să știi, Cipri, că nu scriu cu mânie sau cu supărare și că aprecierile tale vis-a-vis de exprimarea mea din articol mă lasă rece. Am trecut demult peste vârsta la care să mă simt atins de asemenea împunsături gratuite. Dar să știi că abordarea ta nu e deloc OK, mai ales în condițiile în care ai reprezentat un produs online care a început, mai ales grație ajutorului pe care îl primește permanent de la Daika Attila prin Radio Transilvania, să își arate colțișorii în materie de reper local pentru diferite evenimente muzicale. Permite-mi să-ți spun din experiență (de viață, de presă și de fan real de muzică bună) că a critica a prostu’, numai de dragul de a părea cu boașe în fața tipelor pe care vrei, poate, să le impresionezi cu stilul de „Ce le-am tras-o!”, nu e loz câștigător.
Îți promit că, pentru următoarea venire la Oradea a Speak Floyd te voi pune în legătură cu organizatorii ca să le faci lipeala cu Alan Parsons sau cu James Guthrie. OK? Sau nu știi cine sunt ăștia și ce legătură au cu Pink Floyd? Scuză-mi recidiva cu limbajul de lemn!

4 Răspunsuri to “Limbajul de lemn vs. critica de dragul criticii”

1. Ciprian said

Mai răsfiraţi, băieţi, mai răsfiraţi!

Atunci carui fapt i se datoreaza cele 4200 de semne dedicate persoanei mele daca tot nu raspunzi la „pseudo-provocări” (btw, esti sigur ca se scrie cu cratima?) si nici nu scrii cu manie sau cu suparare? Ce te mână pe tine-n lupta?🙂 Aia cu „e vineri seara si…” e subtire rau. Mai ales ca e dictamai paranghelia in oras, super concerte, balteste orasul de cultura. Mneaa, nu-mi raspunde, stai linistit

Mno, fii atent, o iau punctual ca sa poti parcurge mai usor textul. Chestia asta nu o zic ca sa fac misto de tine ci e doar un sfat. Textul online se formateaza intr-un anumit fel, putin diferit de cel offline. Sunt niste chestiuni elementare care trebuiesc respectate. Dar doar daca vrei sa-i oferi cititorului/vizitatorului o experienta placuta pe siteul tau.

1. Nu m-am gandit niciodata la mine ca la un „formator de opinie pe linie muzicala”. Dar am sa incep sa ma gandesc.

2. In stransa legatura cu punctul 1, nici nu cred ca mi-ar fi greu sa devin un „formator de opinie pe linie muzicala” deoarece concurenta este usor inexistenta. Nu inteleg de ce-mi recomanda Lulu sa-ti citesc textele cand tu nu sesizezi cele mai evidente lucruri. Eu nu m-am luat in gura cu prietenul tau Liviu. Discutia cu Liviu a fost pe marginea concertului Lajko Felix. Si nici macar nu a fost una „pe linie muzicala” ci a tinut de partea organizatorica.

3. Desi proiectele „tribute band” sunt niste mizerii, am fost rezervat vis-a-vis de asta. Adevarul e ca nici nu puteam sa fiu altfel deoarece prestatia lor care oricum a fost slaba, a fost umbrita, spre norocul lor, de si mai proasta organizare si sonorizare. Hai sa-ti vand un pont. De fapt ti-l dau gratuit. Nu mai spuneti ca a fost un concert bun ca va faceti de ras. Exista cel putin un domn in fata caruia va faceti pres si zambiti cu gura pana la urechi chiar si atunci cand va arata un deget, care imi impartaseste opinia. Am aflat si eu acest lucru ieri. Am fost placut surprins si cred ca pana la urma chiar sunt un „formator de opinie pe linie muzicala”

4. Pe cat pui pariu ca existenta gatului nu este conditionata de cea a capului ci invers? Gatul poate sa exista si fara cap deoarece sta pe trup si nu pe cap. Capul sta pe gat. Cred ca tine de fizica, de gravitatie. Sau de logica. Mno, iarta-ma, n-am vrut sa te ametesc. Dar iarasi te-ai lasat dus de val si n-ai fost atent la detalii. Si eu iarasi ma intreb cum te poate da cineva ca exemplu de cronicar cand nu vezi lucruri elementare.

5. Intr-adevar, nimeni nu mi-a cerut sa ma duc la concert cum nimeni nu ti-a cerut tie sau altcuiva sa-mi citeasca textul sau sa fie de acord cu ideile exprimate.

6. Nici la faza cu impresionatul tipelor nu m-am gandit pana acum. Poate si pentru ca e prea tarziu, o decizie fiind luata deja🙂 Dar am impresia ca tu stii mai bine despre ce este vorba. Si sincer sa fiu, la concertele la care ne ducem si despre care scriem, nu am observat tipe pe care sa-mi doresc sa le impresionez. Am intrat o data in Blue Monday la o mizerie cu Proconsul si trebuie sa recunosc ca am vazut niste dudui pe care as fi dorit sa le impresionez macar o data dar, asa cum am zis, e prea tarziu🙂

Concluzii

Pentru ca probabil ti-a scapat, repet si aici ce am scris la Lulu intr-un comentariu. Eu nu vreau sa scriu cronici pretioase, eu vreau sa transmit senzatiile pe care le am la un eveniment, sentimentele ce ma incearca in acele momente. Eu nu scriu pentru cei care stiu ce este aia alteraţie muzicală sau diferenţa dintre metru si ritm muzical. Eu vreau sa scriu pentru toata lumea. Oamenii nu vor si nici nu mai au timp/rabdare sa citeasca cronici stufoase, scrise intr-un limbaj greoi, plin de emfază si din care nu inteleg nimic. Eu nu vreau sa mai vad la concerte oameni de 30+ ani ce vin de bon ton, oameni care sufera de sindromul ratarii provinciale, oameni care sunt atat de spalati pe creier de ceea ce le este oferit in mod curent in materie de muzica incat atunci cand vad o ghitara se scapa pe ei chiar daca are doar o coarda si aia ruginita.

Eu sau George nu traim din muzica, din blog sau din activitati ce implica guduratul pe langa autoritatile locale, zambitul frumos la unul sau la altul in speranta ca vom prinde o ciosvarta. Iar chestia asta imi permite sa desfiintez orice. Habar nu ai ce face sa miste un proiect online precum MdV. Ai ramas blocat intr-o era de mult apusa.

Aculta ce zice tipul asta http://www.1938media.com/anti-social-media/ si baga la cap ce zice despre http://en.wikipedia.org/wiki/Wisdom_of_the_crowd

Succesuri!

PS: Ce e aia „muzica fuzionala”? Dar „claviaturisti”? Cum adica „a fost total din mai multe considerente”, care-i nr minim de considerente pt a face un lucru sa fie „total”?

• Suntem de acord intr-o chestiune, Cipri! Nu meriti intr-adevar atata atentie. Cu siguranta nici cele scrise de mine nu merita cu mult mai multa, dar un lucru e clar: nu ma cunosti deloc! Altminteri, oricat de mult m-ai dori mort, nu ai scrie aluziv ca, vezi Doamne, m-as da pe langa autoritatile locale pentru te miri ce. Sa stii ca, cu toata modestia, e mult sub demnitatea mea sa mai polemizez cu tine pe marginea unei teme care, in mod evident, musteste de subiectivism. Pacat ca tu chiar crezi ca esti mai autentic daca scrii asa cum scrii. Mai asculta-i si pe acei oameni de, cum spui tu, 30+, ca nu-s chiar asa de tontzi sau de expiratzi precum crede tineretul revolutzionar. Numa’ bine!

2. Va salut dl. Andrei! Caut un loc unde sa las un mesaj, numai aici am gasit. Doresc bucurie, sanatate, toleranta, si un CRACIUN FERICIT intregii familie! Sa va ajute Dumnezeu, sa aveti un an mai bun si mai linistit. Cu respect Kiss Aurora.

3. Andrei Sandor said

Buna seara, dna Kiss!
    Va multumesc pentru urari si va transmit si eu aceleasi cuvinte si ganduri de bine. Sa aveti Sarbatori Fericite alaturi de cei dragi si multa sanatate in 2011!