Blogul lui Andrei Şandor

Actualitate orădeană, comentarii, atenţionări etc.

Hiroshima – tenacitate de aplaudat. Spectacolul a lăsat de dorit…

Posted by Andrei Sandor pe 07/08/2009

hiroshima1

Niciodată nu veţi şti cât de greu mi-a fost să dau acest titlu descrierii evenimentului cultural calre s-a consumat joi, 6 august, în curtea interioară a fostului sediu al Muzeului Ţării Crişurilor din Oradea!
Pe undeva, îmi compătimesc colegii de presă care vor trebui să scrie ceva foarte imparţial şi chiar laudativ până la Dumnezeu şi înapoi. Poate că unii, dacă li se va permite, vor aşterne pe hârtie (a se citit ‘pe ecranul computerului’) editoriale în care vor avea curajul să fie şi critici la adresa celor care au organizat a 15-a ediţie a concertului comemorativ “Hiroshima – Give Peace a Chance”. Însă, mare atenţie: doar cei care au fost an de an la această manifestare ar trebui să fie duri în aprecierea celor văzute şi auzite la ediţia din 2009. Personal, am ratat o singură comemorare marca Rock Filarmonica, în 1996 şi asta pentru că nu am fost în ţară în luna august a acelui an. În rest, am fost printre cei care am apreciat, lăudat, promovat la Radio Sonvest şi apoi aplaudat la fiecare ediţie a unui concert care, cel puţin în primii ani, avea şi transmitea ceva unic: o plăcere deplină de a cânta, cu focalizare şi pe calitatea interpretativă şi pe repertoriu. Amănunte care, din păcate, s-au estompat în timp. Cel puţin aceasta este părerea mea sinceră de iubitor de muzică, de însetat după show-uri live de calitate made in Oradea şi chiar de om de presă. 

Aş dori să subliniez de la bun început că apreciez extraordinar de mult perseverenţa cu care Florian Chelu se ţine de acest show comemorativ. Am mai spus-o şi scris-o: este poate singura manifestare culturală orădeană de după 1990, care are o asemenea longevitate. Şi îi doresc multe ediţii viitoare!
oneminuteDe asemenea, nu aş vrea să par nici cârcotaşul care, în lipsă de ceva mai bun de făcut, se ia de cei care încearcă să facă ceva. Sper ca, în 2009, o critică parţial negativă să nu fie considerată un atac la persoană şi o descalificare totală a strădaniilor artistice ale cuiva. Pentru că nu aceasta este intenţia mea!

Conform celor anunţate, la ediţia din acest an a evenimentului descris drept “unic în lume” au fost aduşi să cânte o serie de artişti din diverse domenii ale muzicii pop-rock. Unii sunt obişnuiţi ai Rock Filarmonica şi ai publicului orădean. Printre aceştia i-aş enumera pe Mircia Covaci, Marius Pop şi Bader Oliver. Ca şi cum ar fi fost o continuare a concertului de anul trecut, Florian Chelu a apelat din nou şi la trupa Talentum (care a interpretat câteva melodii în limba maghiară), la o doză de jazz-rock (de data asta cu noua formaţie a lui Peko – One Minute) şi la front man-ul trupei Celelalte Cuvinte, Călin Pop.
mariusicalinpopAcesta din urmă a susţinut un recital împreună cu fiul său (Marius), recital care a conţinut şi un cover acustic după frumoasa melodie “Iarbă prin păr”. De fapt, trebuie recunoscut că cei aproximativ 300 de oameni prezenţi au (re)venit la viaţă cu adevărat la auzul celor doi Pop! Dovadă că, pe lângă o oarecare obişnuinţă de a veni anual la concertul “Hiroshima”, orădenii vor muzică!
În special tinerii adunaţi în curtea interioară a Palatului Baroc au apreciat şi prestaţia formaţiei în care a apărut din nou Marius Pop, alături de o excelentă vocalistă, Balogh Brigitta; a fost interpretată, printre altele, o prelucrare bună după “Free Your Mind” al fetelor de la En Vogue. Ca să fiu fidel unui “cronicar” regulamentar, menţionez că finalul spectacolului l-a constituit piesa-generic a manifestării: “Give Peace a Chance” a lui John Lennon, cântată de toţi artiştii care au evoluat în seara de 6 august 2009.
familiacheluE drept, într-o variantă în care, conform lui Florian Chelu, “textul nu contează”. Şi asta pentru că, precum la multe cover-uri în limba engleză, muzicianul nu s-a împrietenit foarte mult cu cuvintele originale. Cred că Lennon s-a cam rotit în mormânt aseară, nu de alta, dar piesa respectivă, chiar dacă pare un nonsens pentru unii, a fost scrisă (sau improvizată) într-un anumit moment socio-politic (în cadrul şederii de mai multe zile într-un pat dintr-o cameră de hotel), iar acea înşiruire de cuvinte (ex.: bagism, tagism, banisters, revolution, evolution etc.) capătă sens în momentul în care se face conexiunea cu acel moment din 1969.

Şi pentru că am primit deja un comentariu în care sunt întrebat ‘de ce a lăsat de dorit spectacolul?’, mă grăbesc să răspund, subliniind că este strict părerea mea personală de împătimit al muzicii rock.
Degeaba. Nu pot să nu îmi amintesc de primii ani de concert “Hiroshima”, care au coincis şi cu primele manifestări Rock Filarmonica. Iar cei care au frecventat acele evenimente muzicale, sunt încercaţi şi acum de sentimente nostalgice: The Doors, John Lennon, Santana, Bob Dylan, Elvis, The Beatles. Dragi prieteni internauţi, muzicieni locali au reuşit câteva concerte absolut superbe, omagiind aceste nume mari ale rockului, umplând sala Teatrului de Stat până la refuz! În paralel, acelaşi Florian Chelu a pus bazele comemorării anuale a lansării bombei atomice asupra oraşului japonez Hiroshima. Idee genială şi un line-up formidabil de cântăreţi şi instrumentişti orădeni, adunaţi pentru un spectacol rock deosebit, cu un repertoriu pe măsură. S-a mai cântat în 2009 “Imagine”, “Power to the People”, “Blowin’ in the Wind” sau piesa din The Doors la finalul căreia, legat fiind la ochi, Florian Chelu este “împuşcat”? Nu. Şi acestea sunt doar câteva exemple de absenţe din repertoriu. Sunt sigur că şi bugetul de acest an a fost unul de criză. Dar nu cred că, la nivelul acelor ani, în ’94, ’95 sau ’96, finanţarea pentru acest tip de evenimente culturale a fost mai generoasă. De fapt, ţin minte că, de fiecare dată când discutam cu organizatorii, ei se plângeau că nu prea se dau bani pentru aşa ceva. Şi atunci? De ce erau mult mai vibrante spectacolele de acum 10 – 12 ani?
P1420644Ar mai fi ceva…Din nou, e o chestie subiectivă, dar simt că trebuie s-o scriu. Aşa cum laud tenacitatea lui Florian Chelu, la fel aplaud interesul acestuia pentru explorarea unor lumi muzicale şi poetice mai aparte. Cu toate acestea, sincer, nu văd ce a căutat în programul din 6 august opera poeteselor de acum câteva sute de ani. Din păcate, am observat veterani ai participării la spectacolele lui Chelu care au plecat de la Palatul Baroc în momentul în care a fost prezentată acea parte a show-ului. Şi nici nu i-am văzut revenind…
Sper din inimă ca promisiunea de la sfârşit, cum că în ziua Schimbării la Faţă “vom fi aici, an de an” să fie îndeplinită. Dar sper şi ca următoarele concerte “Hiroshima – Give Peace a Chance” să readucă spiritul ediţiilor de început, în care a primat muzica şi nu dorinţa de evidenţiere individuală a unora!
Cine doreşte să vadă fotografii mai multe şi mult mai reuşite, este invitat să acceseze blogul lui Gore Jucan.

7 răspunsuri to “Hiroshima – tenacitate de aplaudat. Spectacolul a lăsat de dorit…”

  1. iocsi said

    pai…de ce a lasat de dorit spectacolul???, ca nu reiese din scriere

  2. […] UPDATE: O cuprinzătoare şi pertinentă cronică a evenimentului, aici. […]

  3. […] autorul îşi motivează argumentele pentru care acel eveniment a fost unul reuşit sau ba. Uite, articolul lui Andrei Şandor e un exemplu bun. Pe google vei găsi zeci de pagini dedicate evenimentului Hiroshima 64 dar […]

  4. Alexandrina Chelu said

    Raspund blogului d-lui Andrei Sandor: „Hiroshima – tenacitate de aplaudat. Spectacolul a lăsat de dorit…”
    – „o critică parţial negativă să nu fie considerată un atac la persoană” – desigur, accept, imi place, deci ne bagati in seama, asa ca nu am nimic de replicat. Multumim de atentie!!!
    – „conform lui Florian Chelu, “textul nu contează”” – tatal meu nu a facut-o cu intentie, spunand ca textul nu conteaza in esenta lui, ci in sensul ca deja oamenii cunosc mesajul piesei „Give peace a chance” a lui Lennon, iar noi trebuie sa fredonam de fapt …tema…exact titlul. Si inca un aspect… Ar fi fost rusinos ca tatal meu, la aproape 58 de ani, sa recunoasca ca nu vede bine..la acea lumina de (beep) care a fost acolo… oricum, recunosc ca, poate, nu ar fi trebuit sa se exprime asa. Iertare din partea noastra pentru cei care au luat-o in nume de rau.
    – „este strict părerea mea personală de împătimit al muzicii rock” – data viitoare va invitam sa cantati cu noi, de unde sa stim ce talente mai putem gasi, iar daca voi avea putere asupra Dvs… vom putea sa va impunem sa cantati piese precum „Blowing in the wind”, „Power to the people”…desigur fara bani.
    – „Sunt sigur că şi bugetul de acest an a fost unul de criză.” – aici ati intuit bine: nici un leu de la consiliul local. De ce? … si cum credeti ca ne-am descurcat? Vai si-amar… in fine..continuam.
    – „De fapt, ţin minte că, de fiecare dată când discutam cu organizatorii, ei se plângeau că nu prea se dau bani pentru aşa ceva. Şi atunci? De ce erau mult mai vibrante spectacolele de acum 10 – 12 ani?” – fiecare se plange ca nu se dau bani pentru asa ceva. Ideea e ca acum 10 ani si tata-mi povestea ca artistii veneau chiar si fara bani sa cante, cu oricat de putini bani, doar din PLACEREA de a canta… Acum s-a pierdut acest spirit, si nu la FLORIAN CHELU, ci la ceilalti artisti care canta doar pt bani. Si atunci se duce tot spectacolul. Daca ati observat, Fl. Ch. nici nu a cantat in acest concert o piesa intreaga ! ! ! ! Nu e un semn de intrebare?
    – „nu văd ce a căutat în programul din 6 august opera poeteselor de acum câteva sute de ani” – atunci ce au cautat piesele de la Beyonce la Brigitta Balogh cu Marius Pop ?!?!??!?!?! In fine, au fost doar doua sonete… unul italian si altul italian, pentru a atrage putin atentia, doar cateva secunde de vorbit au fost la „guraliv” (dupa cum s-a exprimat Lilisor), ca o noua opera Rock Filarmonica Oradea e pe drum. Si „Give peace a chance” e o opera a Rock Filarmonicii. Nu avea dreptul? In plus, astfel mai reuseste sa „mituiasca” niste tineri sa cante si asa ceva…ii educa. N-a reusit destul, pt ca cu bani f. putini, nu-ti permiti sa ii spui artistului: canta „Blowing in the wind”, canta aia, canta aia…pt ca ori te refuza si nu mai vine si atunci concertul devine un Chelu family, ori cere bani..pe care nu-i avem. Asa ca suntem obligati sa acceptam repertoriul fiecaruia, respectand fiecare artist, sperand doar ca se va canta..decent.
    – „Dar sper şi ca următoarele concerte “Hiroshima – Give Peace a Chance” să readucă spiritul ediţiilor de început, în care a primat muzica şi nu dorinţa de evidenţiere individuală a unora!” – va asigur eu si va promit ca ma voi ocupa personal incepand cu anul viitor, de repertoriu, locatie si timp al spectacolului. Iar cine doreste sa se implice, sa vina! Cu draga inima! CA sa nu mai avem reprosuri ulterior.
    PS: PS: Tata mi-a interzis sa scriu despre ce simt. Dar atata vreme cat e dreptul meu, imi voi exercita acest drept cu demnitate.

    Multumesc.

    • Andrei Sandor said

      Buna seara, Alexandrina!
      Multumes pentru reactie. Sper sa fii de acord si cu dreptul meu de a scrie ce simt. Mai ales ca o scriu cu scop constructiv.
      Am retinut si cele discutate pe Messenger in careva seara si sa stii ca nu uit de problemele despre care mi-ai vorbit.
      Voi reveni cu un post in scurt timp.
      Noapte buna!

      • Alec said

        Salut Andrei,
        (permite-mi sa ma adresez cu numele mic, nu de alta dar daca ti-as zice Sandor, m-as simti ca si cum as vorbi … cu mine)

        Imi amintesc ca am citit insemnarea ta imediat dupa eveniment. Imi propusem sa raspund, dar timpul nu mi-a permis.

        Iata ca am ajuns pe blogul tau dupa ce, in cautarea mea de chitaristi care au cont pe twitter, am constata cu bucurie ca esti si tu un fan Steve Lukather.

        Revenind la insemnare, cred ca mult mai constructiv ar fi fost daca ai fi ajutat mai mult la organizarea evenimentului. Sunt sigur ca ai fi putut face mai mult.

        Iar daca tot ti-a fost atat de greu sa dai titlul, mai bine nu o mai facei, mai bine nu scriai despre eveniment.

        Alec Sandor

        p.s. Vad ca si pentru tine e mult mai usor sa critici decat sa faci.

Lasă un comentariu